Entreprenører trenger tilgang til din bod i rehabiliteringsperioden mellom 6. mai - 7. juni 2024
Postet av Agnes Elise Stray den 21. Mar 2024
Styret viser til tidligere utsendt informasjon om rehabilitering av sameiets bunnledninger.
Utøvende entreprenører trenger adgang til din bod i hele rehabiliteringsperioden mellom 6. mai og 7. juni 2024. Dette gjelder alle kjellerbodene i tillegg til utleide rom (tidligere søppelrom).
Vannet vil være avstengt i hele byggeperioden med unntak av helgene. Det innebærer at toalett eller vask ikke kan benyttes ved at det eksempelvis helles vann eller avløpsvann rørene. Sameiet vil leie sanitærbrakke som gjør det mulig å bli boende mens arbeidene pågår. Det vil ikke være mulig å parkere på sameiets tomt/utearealer under rense- og rehabiliteringsperioden. Alt areal er forbeholdt arbeidsbiler og spesialbiler (slaggbiler) ifm. arbeidet som skal utføres.
For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at iht. eierseksjonslovens § 33, plikter seksjonseier å gi adgang til boder når nødvendig vedlikeholdsarbeid utføres av sameiet ved styret.
Det vil bli utarbeidet en samlet informasjon som settes opp som oppslag i oppgangene. Det er seksjonseiers ansvar å orientere eventuelle leietakere om prosjektet.
Kjellerboder og merking
Styret har merket alle boder med seksjonsnummer som eksempelvis 1A og 1B (dvs. seksjonseier nr. 1), og opptil bod nr. 30 (seksjon nr. 30). Dette samsvarer med begjæring om oppdeling av selveiersesjoner i Sameiet Gabels Gate 1B, datert 29.04.1976 (bodene er tinglyst og tilknyttet den enkelte leilighet).
Den enkelte seksjon bes å sjekke om bodene er merket korrekt, og tilbakemelding til styret via Naborom innen 16. april 2024 dersom boden er merket feil.
Praktisk gjennomføring
Styret ser for seg følgende praktiske gjennomføring:
- La boden stå åpen i rehabiliteringsperioden dersom den enkelte finner det hensiktsmessig
- Den enkelte legger bod nøkkel i konvolutt o.l. som merkes med seksjonsnr, navn og mobil nr. Tilsvarende kan kode oppgis dersom du har kodelås. Deretter legges dette i sameiets postkasse i 1B; merket Sameiet Gabels gate 1B innen 2. mai 2024. Dersom fristen ikke overholdes forutsettes det at boddøren er åpen. Nøkkel blir lagt tilbake i seksjonseiers postkasse når det ikke lenger er behov for adgang til boden.
Uavhengig av hvilken løsning du velger, anbefales det at den enkelte fjerner eventuelle verdisaker fra bodene og tar dem opp i leiligheten. Husk at bodene må ryddes slik at det er arbeidsrom og mulig å komme frem til bunnledningen og stakelukene.
Informasjonsmøte 3. april kl. 18:00 – 19:00
For de som ønsker det, vil det vil bli avholdt digitalt informasjonsmøte med entreprenør som utfører arbeidet med rehabilitering av bunnledningene. Det er sendt ut en lenke til møte på e-post til alle seksjonseierne. Seksjonseier kan videresende lenken til eventuelle leietakere.
Tilgang til bodene knyttet til arbeid med bunnledningene
Bunnledningene går langsetter kjellerveggene og går gjennom bodene og det er derfor nødvendig å komme inn i bodene for å komme til bunnledningene. Langsetter bunnledningene er det også stakeluker som skal skiftes med nye stakeluker.
Bodene må ryddes slik at det er arbeidsrom og mulig å komme frem til bunnledningen og stakelukene. Det er ikke anledning til å plassere inventar fra bodene i fellesområdene. Det anbefales at den enkelte fjerner eventuelle verdisaker fra bodene og tar dem opp i leiligheten. Det er tidligere informert om at sameiet ikke dekker utgifter for den enkelte. Det gjelder også for gjenstander som oppbevares i bodene.
Dersom det medfører merkostnader for sameiet grunnet manglende tilgang til den enkelte bod, vil berørt seksjon bli belastet for kostnaden. Dette vil også gjelde hvis det ikke lar seg gjøre å erstatte eksisterende stakeluker langsetter bunnledningene grunnet manglende tilgang.
Tilgang til bodene knyttet til elektrisk anlegg
De elektriske ledningene er i hovedsak fra byggeåret i 1947 og er festet direkte på treverk. Ledningene er så gamle at de kan være brannfarlige, slik at tiltaket er brannsikring/HMS.
Planen er å fjerne de gamle ledningene og armatur i alle boder inkludert tidligere søppelrom. Det vil bli ny kabling og montering av nye lamper med sensor. Det legges opp til at det elektriske anlegget i kjeller blir sensorstyrt (dvs. ikke med bryterstyring som i dag). Dersom det tidligere skulle være installert stikkontakt i bod i tillegg til lysarmatur, så vil tilkoblingen bli fjernet.
Dersom sameiet påføres ekstrautgifter grunnet at styret må bestille elektriker for å komme tilbake for kabling og installering av lysarmatur i den enkeltes bod, må den enkelte dekke alle kostnadene for dette arbeidet. For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at det er kun styret som kan bestille elektriker arbeid for å arbeide på sameiets elektriske anlegg i fellesarealene.
Container
Årets vårdugnad vil bli avholdt 27. april 2024 og i den forbindelse vil det bli bestilt container til 26. april og kontaineren vil være tilgjengelig til 29. april. Det er anledning for den enkelte beboer å benytte containeren til privat avfall.
Det er ikke anledning til å kaste EE avfall (eksempel elektrisk og elektronisk utstyr som benytter strøm eller batteri som hvitevarer, brunevarer, datautstyr, kabler og ledninger), gips, isolasjon, våtorganisk avfall (matavfall), sorte søplesekker eller bildekk.
Det er heller ikke anledning til å kaste farlig avfall. Eksempel på farlig avfall er lyspærer/lysrør, impregnert trevirke, maling (inkl. løsemidler, sparkelmasse og lakk), bilprodukter (som spillolje og oljefilter), plantevernmidler, spraybokser og gass, rengjøringsmidler (som klorin, salmiakk og kraftvask), gradestokker og termometer, batterier og bilbatterier, brannslukningsapparater, gulvbelegg, asbest og vindu med PCB-holdige isolerglassruter.
For mer informasjon, sjekk sameiets nettsider her: Naborom
Kommentarer
Logg inn for å skrive en kommentar.