Rehabilitering av sameiets bunnledning
SVÆRT VIKTIG INFORMASJON SOM ANGÅR DEG!
Vann og kloakk stenges fredag 4. april 2025 kl. 09:00 - 15:00
Dato 2. april 2025
VIKTIG INFORMASJON
VANN OG KLOAKK STENGES FREDAG 4. APRIL 2025
KL.09:00 – 15:00
Sluttføring rehabilitering av sameiets bunnledninger
Arbeidet har vært mer komplisert enn antatt. Entreprenør har nå forsikret oss om at arbeidet vil bli sluttført. For å få ferdigstilt arbeidet med bunnledningene i henhold til kontrakt er det igjen nødvendig å stenge vann og kloakk fredag 4. april 2025 kl. 09:00 - 15:00.
Det innebærer at toalett eller vask ikke kan benyttes ved at det eksempelvis helles vann eller avløpsvann i rørene.
Det vil også bli hengt opp oppslag på sameiets oppganger. Det er nødvendig å få utført dette arbeidet for å unngå unødvendige fremtidige kostnader.
Følgende arbeid skal gjennomføres
- Torsdag 3. april: Toalettkabin blir kjørt ut + rynke/fold på strømpe blir ferdig frest. Dette tar hele dagen. Anlegget kan benyttes som normalt.
- Fredag 4. april: Punkt rehabilitering av strømpen som har blitt frest ut. Anlegget er da stengt fra klokken 09.00 - 15.00. Toalettkabin må benyttes.
Toalettkabin
Toalettkabin plasseres på sameiets tomt, torsdag 3. april 2025. Det er derfor viktig at ingen plasserer bil på sameiets tomt eller gate parkerer for tett opp til sameiets port på begge sider av innkjørsel da entreprenør er avhengig av å komme inn på sameiets tomt for å kunne plassere toalettkabinen.
Leietakere må varsles av seksjonseier
Det er seksjonseiers ansvar å orientere eventuelle leietakere om prosjektet.
Kontakt telefon TT-teknikk: 472 71 902
Vennlig hilsen
Styret i Sameiet Gabels gate 1B
Dato 25. mars 2025
PÅMINNELSE VIKTIG INFORMASJON
Rehabilitering av sameiets bunnledninger onsdag 5. februar – Vann og kloakk stenges onsdag 5. februar 2025 kl. 0800 - 1800
Styret minner på informasjon som ble sendt ut 29. januar 2025 om at Vann og kloakk stenges onsdag 5. februar kl. 0800 – 1800 i forbindelse med at arbeidet med rehabilitering av bunnledningene skal fullføres. Det er hengt opp informasjon om dette ved utgangsdørene i tillegg til at det er lagt informasjon foran hver inngangsdør til leilighetene.
Det innebærer at toalett eller vask ikke kan benyttes ved at det eksempelvis helles vann eller avløpsvann i rørene.
Det vil bli tilgang til toalettbrakke på sameiets fellesområde mens arbeidene pågår.
Ingen parkering på sameiets tomt onsdag 5. februar 2025
Det gjøres oppmerksom på at ingen kan plassere biler på sameiets uteområde onsdag 5. februar da entreprenører trenger plassen for å gjennomføre arbeidet. For å forhindre forsinkelser i arbeidet er det også viktig at ingen gate parkerer for tett opp til sameiets port på begge sider av innkjørsel da entreprenør er avhengig av å komme inn på sameiets tomt med sine anleggsbiler og toalettbrakke.
Leietakere må varsles av seksjonseier
Det er seksjonseiers ansvar å orientere eventuelle leietakere om prosjektet.
Det er nødvendig med sluttføring av arbeidet for å unngå unødvendige kostnader.
Vennlig hilsen
Styret i Sameiet Gabels gate 1B
****
Dato 29. januar 2025
Det ble utført arbeid i forbindelse med rehabilitering av bunnledninger våren 2024.
Arbeidene er ikke fullført i henhold til kontrakt og arbeidene vil nå bli sluttført 5. februar 2025 uten ekstra kostnader for sameiet.
Vann og kloakk stenges 5. februar kl. 0800-1800
Vannet vil være avstengt i hele byggeperioden. Det innebærer at toalett eller vask ikke kan benyttes ved at det eksempelvis helles vann eller avløpsvann den i rørene.
Det vil bli tilgang til en toalettbrakke mens arbeidene pågår.
Leietakere må varsles av seksjonseier
Det er seksjonseiers ansvar å orientere eventuelle leietakere om prosjektet.
Sameiet dekker ingen utgifter for den enkelte
Sameiet dekker ingen utgifter den enkelte måtte få i forbindelse med arbeidene som må gjøres. Dette er en forutsetning for vedtaket som ble gjort på årsmøte.
Det er nødvendig med sluttføring av arbeidet for å unngå unødvendige kostnader.
****
Dato 21. mars 2024
Entreprenører trenger tilgang til din bod i rehabiliteringsperioden mellom 6. mai - 7. juni 2024
Styret viser til tidligere utsendt informasjon om rehabilitering av sameiets bunnledninger.
Utøvende entreprenører trenger adgang til din bod i hele rehabiliteringsperioden mellom 6. mai og 7. juni 2024. Dette gjelder alle kjellerbodene i tillegg til utleide rom (tidligere søppelrom). I perioden 6. mai til 16. mai vil vann og kloakk fungere som normalt.
Vann og kloakk vil være stengt i perioden 21. mai til 7. juni 2024. Det innebærer at toalett eller vask ikke kan benyttes ved at det eksempelvis helles vann eller avløpsvann rørene. Sameiet vil leie sanitærbrakke som gjør det mulig å bli boende mens arbeidene pågår. Vann og kloakk vil imidlertid tilgjengeliggjøres i helgene fra fredag kl. 17.00 til mandag kl. 0700. Det betyr m.a.o. at vann og kloakk vil fungere som normalt i helgene.
Det vil ikke være mulig å parkere på sameiets tomt/utearealer under rense- og rehabiliteringsperioden. Alt areal er forbeholdt arbeidsbiler og spesialbiler (slaggbiler) ifm. arbeidet som skal utføres.
For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at iht. eierseksjonslovens § 33, plikter seksjonseier å gi adgang til boder når nødvendig vedlikeholdsarbeid utføres av sameiet ved styret.
Det vil bli utarbeidet en samlet informasjon som settes opp som oppslag i oppgangene. Det er seksjonseiers ansvar å orientere eventuelle leietakere om prosjektet.
Kjellerboder og merking
Styret har merket alle boder med seksjonsnummer som eksempelvis 1A og 1B (dvs. seksjonseier nr. 1), og opptil bod nr. 30 (seksjon nr. 30). Dette samsvarer med begjæring om oppdeling av selveiersesjoner i Sameiet Gabels Gate 1B, datert 29.04.1976 (bodene er tinglyst og tilknyttet den enkelte leilighet).
Den enkelte seksjon bes å sjekke om bodene er merket korrekt, og tilbakemelding til styret via Naborom innen 16. april 2024 dersom boden er merket feil.
Praktisk gjennomføring
Styret ser for seg følgende praktiske gjennomføring:
- La boden stå åpen i rehabiliteringsperioden dersom den enkelte finner det hensiktsmessig
- Den enkelte legger bod nøkkel i konvolutt o.l. som merkes med seksjonsnr, navn og mobil nr. Tilsvarende kan kode oppgis dersom du har kodelås. Deretter legges dette i sameiets postkasse i 1B; merket Sameiet Gabels gate 1B innen 2. mai 2024. Dersom fristen ikke overholdes forutsettes det at boddøren er åpen. Nøkkel blir lagt tilbake i seksjonseiers postkasse når det ikke lenger er behov for adgang til boden.
Uavhengig av hvilken løsning du velger, anbefales det at den enkelte fjerner eventuelle verdisaker fra bodene og tar dem opp i leiligheten. Husk at bodene må ryddes slik at det er arbeidsrom og mulig å komme frem til bunnledningen og stakelukene.
Informasjonsmøte 3. april kl. 18:00 – 19:00
For de som ønsker det, vil det vil bli avholdt digitalt informasjonsmøte med entreprenør som utfører arbeidet med rehabilitering av bunnledningene. Det er sendt ut en lenke til møte på e-post til alle seksjonseierne. Seksjonseier kan videresende lenken til eventuelle leietakere.
Tilgang til bodene knyttet til arbeid med bunnledningene
Bunnledningene går langsetter kjellerveggene og går gjennom bodene og det er derfor nødvendig å komme inn i bodene for å komme til bunnledningene. Langsetter bunnledningene er det også stakeluker som skal skiftes med nye stakeluker.
Bodene må ryddes slik at det er arbeidsrom og mulig å komme frem til bunnledningen og stakelukene. Det er ikke anledning til å plassere inventar fra bodene i fellesområdene. Det anbefales at den enkelte fjerner eventuelle verdisaker fra bodene og tar dem opp i leiligheten. Det er tidligere informert om at sameiet ikke dekker utgifter for den enkelte. Det gjelder også for gjenstander som oppbevares i bodene.
Dersom det medfører merkostnader for sameiet grunnet manglende tilgang til den enkelte bod, vil berørt seksjon bli belastet for kostnaden. Dette vil også gjelde hvis det ikke lar seg gjøre å erstatte eksisterende stakeluker langsetter bunnledningene grunnet manglende tilgang.
Tilgang til bodene knyttet til elektrisk anlegg
De elektriske ledningene er i hovedsak fra byggeåret i 1947 og er festet direkte på treverk. Ledningene er så gamle at de kan være brannfarlige, slik at tiltaket er brannsikring/HMS.
Planen er å fjerne de gamle ledningene og armatur i alle boder inkludert tidligere søppelrom. Det vil bli ny kabling og montering av nye lamper med sensor. Det legges opp til at det elektriske anlegget i kjeller blir sensorstyrt (dvs. ikke med bryterstyring som i dag). Dersom det tidligere skulle være installert stikkontakt i bod i tillegg til lysarmatur, så vil tilkoblingen bli fjernet.
Dersom sameiet påføres ekstrautgifter grunnet at styret må bestille elektriker for å komme tilbake for kabling og installering av lysarmatur i den enkeltes bod, må den enkelte dekke alle kostnadene for dette arbeidet. For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at det er kun styret som kan bestille elektriker arbeid for å arbeide på sameiets elektriske anlegg i fellesarealene.
Container
Årets vårdugnad vil bli avholdt 27. april 2024 og i den forbindelse vil det bli bestilt container til 26. april og kontaineren vil være tilgjengelig til 29. april. Det er anledning for den enkelte beboer å benytte containeren til privat avfall.
Det er ikke anledning til å kaste EE avfall (eksempel elektrisk og elektronisk utstyr som benytter strøm eller batteri som hvitevarer, brunevarer, datautstyr, kabler og ledninger), gips, isolasjon, våtorganisk avfall (matavfall), sorte søplesekker eller bildekk.
Det er heller ikke anledning til å kaste farlig avfall. Eksempel på farlig avfall er lyspærer/lysrør, impregnert trevirke, maling (inkl. løsemidler, sparkelmasse og lakk), bilprodukter (som spillolje og oljefilter), plantevernmidler, spraybokser og gass, rengjøringsmidler (som klorin, salmiakk og kraftvask), gradestokker og termometer, batterier og bilbatterier, brannslukningsapparater, gulvbelegg, asbest og vindu med PCB-holdige isolerglassruter.
For mer informasjon, sjekk sameiets nettsider her: Naborom
***
Dato: 23. januar 2024
Oppdatert informasjon i forbindelse med rehabilitering av sameiets bunnledninger våren 2024
På årsmøte 24. april 2023 ble det enstemmig vedtatt å rehabilitere sameiets innvendig- og utvendige bunnledninger. Utvendig bunnledning, vannledning og hovedstoppekran skiftes ut dersom det ikke er mulig
å rørfornye utvendig bunnledning.
Ifølge informasjon vi har fått fra utførende firma vil arbeidsperioden deres være kortere enn tidligere plan.
Vi er imidlertid gjort oppmerksom på at det kan oppstå uforutsette forsinkelser.
1. Vann og kloakk vil være stengt i perioden 21. mai – 7. juni 2024
Vann stenges, som innebærer at toalett og vask ikke kan benyttes. Vann kan ikke helles ned i rørene.
Sameiet vil leie sanitærbrakker som gjør det mulig å bli boende mens arbeidene pågår.
2. Viktige datoer
6. mai – 16. mai: Rensing av bunnledninger (forberedende arbeid)
- Ingen parkering på sameiets tomt da det må gjøres plass til rensebiler og spesialbiler
- Sanitærbrakke er planlagt levert 16. mai 2023
- Vann og kloakk fungerer som normalt
21. mai 2024 – beregnet sluttdato 7. juni 2024: Rehabilitering av bunnledninger
- Vann og kloakk vil være stengt i perioden 21. mai – 7. juni 2024
- Vann og kloakk vil imidlertid tilgjengeliggjøres i helgene fra fredag kl. 1700 til mandag kl.
0700
- Ingen parkering på sameiets tomt da det må gjøres plass til rensebiler og spesialbiler
- Sanitærbrakke på sameiets utearealer vil gjøre det mulig å bli boende i rehabiliteringsperioden
3. Bodene må være tilgjengelige i hele rehabiliteringsperioden – fra 6. mai til og med 7. juni 2024
Bunnledningene går langsetter alle kjellerveggene og går gjennom alle bodene og det er derfor nødvendig å
komme inn i bodene og frem til bunnledningen. Alle må rydde sine boder slik at det er arbeidsrom og mulig å
komme frem til bunnledningen ettersom flere stakeluker skal skiftes langsetter ledningen.
Årets vårdugnad vil bli avholdt 27. april 2024 og i den forbindelse vil det bli bestilt kontainer til 26. april og
kontaineren vil være tilgjengelig til 29. april. I tillegg til hageavfall er det anledning for den enkelte beboer å
benytte kontaineren. Det er ikke anledning til å kaste farlig avfall (eksempel på dette er olje, maling, batterier, dekk og impregnert trevirke). Det er heller ikke anledning til å kaste EE-avfall (eksempel elektrisk og elektronisk utstyr som benytter strøm eller batteri som hvitevarer, brunevarer, datautstyr, kabler og ledninger).
Styret anbefaler alle å flytte verdisaker fra bodene sine og opp i egen leiligheten.
I forkant av arbeidene vil bodene merkes tydelig med et nummer slik at styret og TT teknikk (utfører) har
oversikt over hvem som disponerer hvilke boder og således kan kontakte seksjonseier på kort varsel.
Styret vil komme tilbake med ytterligere informasjon mht. aktuelle løsninger.
4. Leietakere må varsles av seksjonseier
Det er seksjonseiers ansvar å orientere leietakere om rehabiliteringen av bunnledningene og konsekvensene
av dette arbeidet. Ref. informasjon som sendes fra styret.
5. Parkering
Beboere og gjester skal ikke parkere på sameiets tomt/utearealer under rense- og rehabiliteringsperioden. Alt
areal er forbeholdt arbeids biler og spesialbiler (slaggbiler) i forbindelse med arbeidet som skal utføres.
Skulle man likevel parkere på sameiets tomt/uteareal i rense- og rehabiliteringsperioden vil alle
ekstrautgifter knyttet til dette belastes den enkelte seksjonseier.
6. Sameiet dekker ingen utgifter i tilknytning til rense- og rehabiliteringsarbeidet (annet bosted, andre kostnader)
Forutsetningen for vedtaket om å gjennomføre rehabiliteringen av bunnledningene er at sameiet ikke dekker
utgifter knyttet til alternativt bosted. Det vil heller ikke bli gitt kompensasjon for tapte leieinntekter. Andre
utgifter for den enkelte vil heller ikke dekkes av sameiet. Dette er en forutsetning for vedtaket, samt å holde
kostnadene på et minimum.
7. Finansiering
Årsmøte vedtok at finansiering av tiltaket gjøres ved ekstraordinær kapitalinnkreving.
Kapitalinnkrevingen på totalt NOK 1 350 000 fordeles på fire innbetalinger:
Den første med forfall 20.6.2023
Den andre med forfall 20.8.2023
Den tredje med forfall 20.6.2024
Den fjerde med forfall 20.8.2024
***
Dato: September 2023
På årsmøte 24. april 2023 ble det enstemmig vedtatt å rehabilitere sameiets innvendig- og utvendige bunnledninger.
Vannet stenges
Vannet vil være avstengt i hele byggeperioden, men sameiet vil leie sanitærbrakker som gjør det mulig å bli boende mens arbeidene pågår.
Leietakere må varsles av seksjonseier
Det er seksjonseiers ansvar å orientere eventuelle leietakere om prosjektet.
Sameiet dekker ingen utgifter for den enkelte
Sameiet dekker ingen utgifter knyttet til alternativt bosted. Det vil heller ikke bli gitt kompensasjon for eventuelle tapte leieinntekter. Andre utgifter for den enkelte vil heller ikke dekkes av sameiet. Dette er en forutsetning for vedtaket.
Tiltak er vurdert med hensikt i å unngå betydelige kostnader knyttet til manglende vedlikehold.
Finansiering
Årsmøte vedtok at finansiering av tiltaket gjøres ved ekstraordinær kapitalinnkreving.
Kapitalinnkrevingen på totalt NOK 1 350 000 vil bli fordelt på fire innbetalinger:
- Den første med forfall 20.6.2023
- Den andre med forfall 20.8.2023
- Den tredje med forfall 20.6.2024
- Den fjerde med forfall 20.8.2024
Det tas utgangspunkt i at bunnledning rørfornyes. Utvendig bunnledning, vannledning og hovedstoppekran skiftes ut dersom det ikke er mulig å rørfornye utvendig bunnledning.
Vennlig hilsen
Styret i Sameiet Gabels gate 1B